lørdag 9. juni 2012

På rett vei, igjen?!?!

Etter en lang måned nesten uten løping,var jeg på tirsdag veldig klar for Jentebølgen i Trondheim sentrum. Den lange løpe pausen var veldig nødvendig for min lille fot, men det ble dessverre for mye trenings pause også. Tanken var å få til alternative treninger som sykling og styrketrening, men da jeg i Pinsen ble liggende rett ut med feber sa det seg selv.
Så derfor har det blitt lite blogging også...

Men tirsdag var jeg altså klar, veldig klar. Med startnr på brystet og sammen tre damer fra jobben kom også litt løpsnerver snikende da vi sto å kjente på stemningen på Torget. Flott opplegg og perfekt ramme med lettskyet og 13-14 grader: god trøndersommer det ;)
Sammen 2000 andre damer i alle aldre er jeg imponert over at jeg ikke sto i kø: hverken for å hente starter eller for å gå den siste runden på do før startskuddet gikk.
Årets hare var super spreke Yngvar fra Puls!

Det var på Jentebølgen i fjor at jeg ble bitt av løpebasillen.... Skulle bare delta sammen med noen damer fra jobben, gå rundt og kose oss.... Men, frafallet av damer ble stort og det var tilslutt bare jeg og ei: tidlige aktiv skiløper med masse fart i bena. Phu! Hun overbeviste meg at jeg selvfølgelig skulle løpe, OMG! Hun var utav syne allerede de første hundre meterne, men jeg klarte å holde motet oppe og jogga hele løypa på 5 km. Det var til tider veeeeldig tungt, men følelsen etter at jeg kom i mål var enorm og det teknikken lang tid før jeg kom meget på neste løpetur!
I år kjentes løypa mye lettere, og tiden viser at det har vært en god framgang på et år, for jeg forbedret tiden min med 4 1/2 minutt!!! Og jeg kjente at jeg har mer å gå på!
Nye sko og lang hvile virker som det kan ha gjort susen: for føttene fungerte godt igjennom løypa og også i dagene etterpå!

I år hadde jeg med mann og mine små troll til byen: det var såååå herlig å bli heiet inn i mål av de, håper de blir med å heier meg igjennom flere løp!

Siden jeg har startet treninga til halvmaraton på nytt, er jeg veldig spent på om jeg takler å øke på distansen. Har printet ut og hengt på kjøleskapet et 12 ukers program for halvmaraton. Denne uken har jeg tatt litt over 10 km totalt, ikke så mye, men det er en start og helt i tråd med programmet... Men tørr jeg stole på at jeg blir klar ved å følge "oppskrifta"? Det kribl i bena for å øke på lengden på turene.

En bitteliten løpe nedtur for tiden er at telefonen min har tatt kvelden og dermed har jeg ingen endomondo med på turen.... :( Forsøkte å få med meg RunKeeper på iPod touchen i kveld, men allerede etter noen hundre meter kunne stemmen annonsere at jeg hadde løpt 1,5 km.... Forhåpentligvis blir det ny telefon om ikke lenge :)

God lørdagskveld, her lades det til stor 6 årsfeiring i morgen. 6 år siden jeg ble mor for første gang :)

2 kommentarer:

  1. Så moro at du er i gang igjen!! Er det Grete sitt maratonprogram du følger?

    SvarSlett
  2. Jepp :)

    Føler jeg må starte fra grunnen igjen :)

    SvarSlett