fredag 22. juni 2012

Husmora på løpekurs

God teknikk er viktig for alle!

Så med ønske om å få en bedre løpeteknikk og minske unødvendig belastning meldte jeg meg på kurs i løpeteknikk for nybegynnere med Olympisk mester på 800 m Vebjørn Rodal. Bedriftsidretten i Sør-Trøndelag arrangerer ulike kurs og løpegrupper, og nå fikk jeg endelig med meg et kurs jeg også.

Kurset svarte så absolutt til mine forventninger, innholdet i kurset var en passe blanding mellom teori og praksis, og med såpass få deltakere at alle fikk sin individuelle råd underveis.

Vebjørn Rodal hadde tre hovedpunktene for god løpeteknikk:

1. Hofta fram og å lande steget med foten rett under hofta for å få et effektivt moment i fra sparket.

2. Armbruk i løpsretningen og kom godt bak med albuen

3. Kortere steglengde og høyere steg frekvens

Følte at bevisstgjøringen rundt disse tre punktene gav umiddelbare resultater! Har tidligere løpt med nokså passive armer, men kjente virkelig at ved å bevege mere på armene fikk jeg opp farten.
En bedre posisjon av hofta og et bedre fotisett gjorde belastningen på føttene mindre.

Uansett nivå tror jeg at en bedre teknikk gir mer lystbetont løping og en større motivasjon. Så nå gleder jeg meg til neste løpetur!

God St.Hans!

2 kommentarer:

  1. Kult!!! Og helt enig i det du skriver; uansett nivå så kan man ha glede av litt teknikklæring :-)

    SvarSlett
  2. Så gøy! og takk for tips, det skal prøves når jeg kan ut og løpe igjen :)

    SvarSlett