søndag 6. mai 2012

30 min om dagen!

I perioder hender det seg at jeg ikke får tid til trening, og jeg regner med at det er mange småbarnsmødre som kjenner seg igjen... Det er mye annet som må prioriteres; vaske, henge, brette klær, vaske hus, handle og lage mat, leke med barna, ta igjen tapt søvn, pleie kjærligsheten, være med venner, ja lista er lang.... Og for å være helt ærlig er det jo dager energien ikke er der. Trening er forebyggende på langsiktig, men gir også raske effekter: Heldigvis!! - en får energi av å bruke energi og sofaen er en energityv!! Trening gir meg bedre humør og mer overskudd Men: det er ikke så mye som skal til for å få gode helsegevinster. WHO anbefaler 30 min fysisk aktivitet hver dag for voksne for å forebygge livstilssykdomer og leve et lengre og friskere liv. Dette trenger ikke være "trening", det kan være å gå eller sykle til jobben, en gå tur med hunden, hagestell, dans etc. 30 min om dagen, eller 3.5 time i løpet av uka! Og aktivitetene kan deles opp i 10 min bolker :) Den 10 mai er verdens aktivitetsdag og markeres med "den gode halvtimen" og "30 min på din måte" kampanjen. Min oppfordring som folkehelsentusiast er: bli med å marker dagen! Ta med en venn eller kollega på tur, spill fotball med barna, rydd i hagen etc etc Og det er noe i at " den som ikke setter av tid til fysisk aktivitet i dag, må før eller senere sette av tid til sykdom."

1 kommentar:

  1. Velkommen i bloggverden ;-) Gleder meg til å lese om dine mange sprell på veien mot Oslo halv !! Silja

    SvarSlett